OD KENNISSESSIE

12 april 2022

  • PLENAIRE SESSIES
  • WORKSHOPS
  • LEZINGEN
  • VOLOP GELEGENHEID TOT NETWERKEN
  • STANDS

THEMA

OFFICE 365 SHAREPOINT, COMPLIANCE EN RECORDSMANAGEMENT

Samen met 150 informatieprofessionals in de overheid kennis delen en verdieping zoeken. Een kans bij uitstek om ontwikkelingen in jouw vakgebied te bespreken en van elkaar te leren. Met keynotesprekers, ervaren praktijktrainers en docenten gaan we dieper op Office 365 SharePoint, compliance en recordsmanagement in.

Programma

09.45 – 10.45 uur Plenaire opening door Eric Kokke met Eric Burger en Erica Toelle 10.45 – 12.00 uur Workshopronde 1 12.00 – 13.00 uur Lunch en netwerken 13.00 – 14.15 uur Workshopronde 2 14.15 – 14.25 uur Pauze en netwerken 14.25 – 15.40 uur Workshopronde 3 15.40 – 16.15 uur Plenaire lezing en afsluiting 16.15 – 17.00 uur Netwerkborrel

Keynote sprekers

Eric Burger, specialist in recordsmanagement en informatie governance in Office 365 Erica Toelle, senior product marketingmanager – Records Management Microsoft

Workshops

  • Joyce van Aalten, specialist in taxonomieën en metadata, in het bijzonder in Office 365
  • Martijn Aslander, technologie-filosoof en auteur van Ons werk is stuk
  • Eric Burger, specialist in recordsmanagement en informatie governance in Office 365
  • Tom Haeck, expert informatie- en archiefbeheer en lector aan de Arteveldehogeschool
  • Layla Hassan, adviseur documentaire en digitale informatievoorziening bij het ministerie van Financiën
  • Eric Kokke, GO Opleidingen/KNVI/RDDI
  • Rens Ouwerkerk, adviseur Ontwikkeling Kennisproducten, Nationaal Archief
Aanmelden

WORKSHOPS

Onderstaand treft u een omschrijving aan van de aangeboden workshops tijdens de Od Kennissessie.

Joyce van Aalten

Specialist in taxonomieën en metadata, Invenier

Binnen Office 365, Teams-omgevingen en SharePoint sites zijn documenten en andere bestanden vaak versnipperd opgeslagen en is het snel en gemakkelijk terugvinden niet altijd gemakkelijk. Metadata, het toevoegen van relevante kenmerken aan een document, kan hierbij helpen. Want, mits goed ingezet, is het een krachtig middel om informatie beter toegankelijk te maken. In deze workshop leer je welke mogelijkheden Office 365 biedt op het gebied van metadata en gecontroleerde trefwoorden. En hoe metadata functioneel ingezet kan worden binnen Teams en SharePoint. Daarnaast krijg je handvatten hoe te bepalen welke metadata gewenst en benodigd is binnen je organisatie en hoe je ervoor kunt zorgen dat die metadata ook goed toegekend gaat worden.

Martijn Aslander

Technologie-filosoof en auteur van het boek Ons werk is stuk

Sinds enkele decennia werken we met computers. De computer zou het werk efficiënter en slimmer maken, maar het tegendeel is waar. Cruciale informatie zit weggestopt in mappen, submappen en documenten van Office 365. Kenniswerkers zijn gemiddeld zo’n 240 uur per jaar bezig met informatie terugzoeken. Om dat op te lossen zet Martijn Aslander een stap terug: het begint ermee dat kenniswerkers eigenlijk niet meer weten wat kenniswerk is. Dat heeft invloed op onze digitale fitheid: meer burn-outs, toenemende werkstress en afkalvend werkplezier doordat te veel tijd gaat zitten in bijzaken als het reageren op de stroom van e-mail en notificaties. Aslander introduceert in zijn nieuwe boek Ons werk is stuk de vijf pijlers van digitale fitheid: digitaal bewustzijn, digitale hygiëne, digitale vaardigheden, persoonlijk kennismanagement en persoonlijke groei met behulp van technologie. In deze workshop leer je ze alle vijf toepassen in je eigen werk.

ERIC BURGER

Specialist in recordsmanagement en informatie governance in Office 365

Waarom zou je recordsmanagement in Microsoft 365 willen gebruiken in je organisatie? Wat houdt de Microsoft 365- recordsmanagementfunctionaliteit in, inclusief de recente aanvullingen? Wat is het verschil tussen retentielabels en bewaarbeleid? Op welke applicaties en soorten content kun je de functiona­liteiten inzetten? Is Microsoft 365 recordsmanagement compliant met Nederlandse archiefwet- en regelgeving? Welke licenties hebben gebruikers daarvoor nodig? Hoe verhouden functionaliteiten zich tot zaak- en archiveringssystemen? Wat zijn de huidige beperkingen van de functionaliteit? Welke stappen moet ik als recordsmanager ondernemen om er gebruik van te maken? De kennis van mogelijkheden van recordsmanagement en compliance in Microsoft 365 is niet altijd up-to-date bij informatiebeheerders of recordsmanagers. Er zijn grote verschillen tussen SharePoint Server en Microsoft 365. Ook wordt Microsoft 365 voortdurend vernieuwd, zodat organisaties van de laatste verbeteringen gebruik kunnen maken. Als je als informatiebeheerder of recordsmanager overweegt van records­management in Microsoft 365 gebruik te gaan maken of voor de keuze staat dan is het zinvol om je door deze workshop te laten informeren. Eric Burger heeft sinds 2008 ervaring met recordsmanagementimplementaties in SharePoint, later Microsoft 365. Hij verzorgt voor GO opleidingen al ruim tien jaar de succesvolle cursussen Records­management & Governance in SharePoint en Microsoft 365 Compliance: records­management en veiligheid.

TOM HAECK Expert informatie- en archiefbeheer en lector aan de Arteveldehogeschool

Informatiebeheer in Vlaanderen? Hoe gaat dat? Andere landen, andere regels. Hoe is informatiebeheer in Vlaanderen en België geregeld ten opzichte van Nederland? In deze workshop gaan we in op de Belgische en Vlaamse regelgeving en de impact ervan op het informatiebeheer bij de Vlaamse openbare besturen. De bijzondere staatsstructuur van België heeft namelijk zijn impact. We gaan daarbij uit van het theoretische, regelgevende kader naar de meer praktijkgerichte uitwerking. Hoe worden de regels geïmplementeerd bij de overheden? Hoe kan een Vlaamse openbare instelling of gemeente Office 365 en zijn mogelijkheden gaan aanwenden om het informatiebeheer te organiseren, conform de context van de Vlaamse regelgeving? Hoe kunnen zij omgaan met de uitdagingen van een moderne, gedigitaliseerde werkomgeving? We presenteren dit alles in de context van een Vlaams agentschap, Wonen-Vlaanderen.

LAYLA HASSAN Adviseur documentaire en digitale informatievoorziening, ministerie van Financiën

SharePoint Online wordt door steeds meer organisaties ingezet als middel voor samenwerking, documentmanagement, kennisdeling en digitale archivering. Het kent daarbij bijzonder veel mogelijk­heden, zeker in combinatie met de uiteenlopende applicaties binnen Office 365. En daarbij ontwikkelt Microsoft het gehele platform continu door. Office 365 is constant in beweging! Voordat we met Office 365 aan de slag gaan, moeten we eerst actief aan de slag met een aantal vragen:

  • Wat is de impact van het platform op uw organisatie, processen en mensen?
  • Wat betekent Office 365 voor uw IT-strategie en -governance?
  • Moet ik rekening houden met archivering vanaf de ontwerpfase?

Daarnaast is het cruciaal dat u in het begin van de Office 365-uitrol stilstaat bij de strategie, visie, doelstellingen en implementatieaanpak. Er zijn namelijk heel wat keuzes te maken voordat Office 365 als samenwerkings­omgeving geïmplementeerd kan worden. Een nieuwe situatie die vraagt om een nieuwe vorm van beheer. In deze workshops gebaseerd op praktijkervaringen met Office 365 bij een uitvoerings­organisatie, gemeente en ministerie, wordt aangegeven welke risicogebieden en specifieke risico’s een rol kunnen spelen bij adoptie van SharePoint Online.

ERIC KOKKE

GO opleidingen/KNVI/RDDI

Wat is de toegevoegde waarde van informatiebeheer, of hoe laten we iedereen ons informatiesysteem goed gebruiken? Informatiebeheer staat volop in de belangstelling. Toch lijkt niet iedereen te beseffen wat het belang van goed informatiebeheer is en wat de voordelen zijn voor de individuele gebruiker. Het gevolg? Veel informatiesystemen worden niet of niet goed gebruikt. En dat levert problemen bij de toegankelijkheid en het beheer van informatie. Is het niet vandaag, dan zeker in de nabije toekomst. Daarom is het van belang dat we de toegevoegde waarde duidelijk gaan maken aan onze collega’s. Dat klinkt misschien makkelijk, maar dat is het niet. Anders hadden we al deze issues nu niet gehad. Het vertellen van de juiste boodschap aan de juiste doelgroep is daarom essentieel om iedereen op de juiste wijze met zijn informatie om te laten gaan. In deze interactieve workshop werkt u aan de juiste boodschap, formuleert u uw toegevoegde waarde voor de organisatie en werkt u aan een pakkende slogan!

RENS OUWERKERK

Adviseur ontwikkeling kennisproducten bij het Nationaal Archief

Het Nationaal Archief is recent gestart met het herijken van de DUTO-eisen. Enerzijds is dat een actualisatieslag, anderzijds is het een verbreding van het raamwerk. Met het vernieuwde DUTO-raamwerk spelen we namelijk in op de opkomst van archiveren by design, technologische ontwikkelingen en veranderende wet- en regelgeving. Eerst gaan we terug naar de basis. Wat verstaan we nu eigenlijk precies onder duurzame toegankelijkheid? Zijn de doelen die we hiermee nastreven nog dezelfde als een aantal jaren terug of zijn er wellicht nieuwe dimensies aan de horizon verschenen? Welke aanpak hoort hierbij? En hoe vertaalt zich dat naar de praktijk, zoals de implementatie van Office 365? Tijdens deze workshop krijgt u een sneakpreview van de opzet van het nieuwe DUTO-raamwerk en gaan we daarover met elkaar in gesprek. Uw deelname is een uitgelezen kans om invloed te hebben op hoe het DUTO-raamwerk eruit komt te zien.

Kijk ook op

https://od-online.nl/workshops-od-kennissessie/

Aanmelden

De OD Kennissessies zijn mogelijk gemaakt door

Deel dit artikel

Inhoud